Chcete mít vlastní e-shop a nevíte jak začít? Porovnejte si řešení na míru a šablonu Shoptet
Založit si internetový obchod dnes může každý, a to klidně během čtvrthodinky. Nejsnadnější je takzvané krabicové řešení typu Shoptet, kde si můžete vytvořit web za pomocí předpřipravených šablon, prvků a pluginů, bez jakýchkoliv znalostí programování. Jenže i tvorba e-shopu na míru má své výhody. Kdy je tedy lepší sáhnout po krabicových řešeních a kdy přenechat vývoj profíkům?
Patrně nejoblíbenějším krabicovým řešením a také narůstajícím trendem pro tvorbu e-shopu v Česku je Shoptet. Není to jen tím, že jde o tuzemskou firmu, ale i díky nabídce velmi jednoduchých řešení se spoustou funkcionalit.
U tzv. krabicových řešení však nejde jen o to, že je tvorba e-shopu díky předpřipraveným prvkům jednodušší. Obchod si při tomto řešení především pouze pronajímáte, takže místo jednorázové investice platíte měsíční poplatek zahrnující hosting, uživatelské prostředí nebo podporu. Takový způsob podnikání má své výhody i nevýhody. Pojďme se na ně podívat.
Od malých k větším zákazníkům
Dříve po Shoptetu sahaly zejména malé začínající společnosti. S přibývajícími funkcionalitami jej však hojně začínají využívat i středně velké nebo větší firmy.
„V Shoptetu jsme za více než dekádu pomohli nastartovat podnikání více než třiceti tisícovkám lidí. Víme tedy moc dobře, co funguje, co pomůže podnikatelům nejlépe prodávat,“ vysvětluje ředitel Shoptetu Samuel Huba. „Provozovat e-shop je především technologická věc. Proto každý u nás najde takové nástroje, které běžně používají velcí hráči. Díky nám je má k dispozici ihned,“ doplňuje.
Výhody Shoptetu
Obrovskou výhodou Shoptetu je, že si v něm můžete plně funkční obchod vytvořit velmi rychle, klidně během patnácti minut. Zpočátku si pouze vyberete z předpřipravených šablon, funkcionalit (například platební brána či pokladní systém) a nahrajete svůj sortiment. Podnikat v e-commerce s touto podporou dnes může skutečně skoro každý.
Shoptet vám ulehčí život i v oblasti právních aspektů podnikání na internetu. Díky české lokalizaci je připraven na regule upravující sběr cookies, nařízení GDPR i zákon o EET. Kromě toho máte k dispozici již připravené pluginy na propojení svého e-shopu s dalšími službami, jako jsou například Zásilkovna, Pohoda nebo Heureka.
Dalším často opomíjeným, ale za to velmi důležitým plusem krabicových řešení je rychlá klientská podpora. V případě tvorby e-shopu od základů se při jakýchkoliv potížích musíte spoléhat sami na sebe, případně na technika, který vám obchod spravuje.
Krabicové řešení vs. E-shop na míru
Možným úskalím krabicových řešení je, že si v nich svůj obchod můžete přizpůsobit jen velmi omezeně. Aby totiž mohlo být ovládání celého prostředí jednoduché, musíte se smířit pouze s předpřipravenými prvky a šablonami, které používají i další weby. Proto jsou krabicová řešení vhodná zejména pro menší a začínající firmy.
Dalším úskalím může být pro někoho již výše zmíněný fakt, že obchod na Shoptetu prakticky nevlastníte, ale musíte si jej pronajímat za měsíční poplatek. V porovnání s tvorbou e-shopu od píky jde však o naprosto zanedbatelnou částku. Nejlevnější program začíná již na 340 Kč/měsíc. Podle velikosti svého podnikání můžete případně přestoupit k dražším, ale obsáhlejším variantám.
Komu se vyplatí Shoptet?
Celkově je tedy Shoptet finančně i časově výhodnou variantou. Když si necháte vytvořit e-shop na míru, budete mít volnější ruce a můžete si přizpůsobit cokoliv dle svých představ. Jenže za to zaplatíte mnohonásobně více a zároveň si budete muset na spuštění chvíli počkat. Podle toho všeho je jasné, že se vám krabicové řešení vyplatí v případě, že:
- Chcete začít podnikat na internetu, ale nemáte velký rozpočet, nebo si chcete provoz e-shopu jenom vyzkoušet
- Máte kamenný obchod, ke kterému byste rádi vytvořili i e-shop
- Chystáte se vytvořit větší online obchod, ale první verzi potřebujete spustit co nejrychleji
Kdy se vyplatí e-shop na míru?
E-shop na míru je vlastně opakem všeho, co jsme uvedli o krabicovém řešení. Když si necháte vytvořit internetový obchod od základů, můžete si nadiktovat jakýkoliv vzhled a jakékoliv funkce. Tím zajistíte, že váš web bude opravdu jedinečný a bude vyhovovat vašim konkrétním požadavkům.
Takový proces je bohužel časově i finančně velmi náročný. Proto se vyplatí zejména větším společnostem, které si mohou dovolit větší investici a zároveň nepotřebují web spustit ze dne na den. Ani u e-shopu na míru pak nestačí zaplatit pouze jeho tvorbu. I nadále musíte počítat s pravidelnými poplatky za hosting, doménu, případně technický dozor.
Pro začátečníky v podnikání na internetu lze proto spíše doporučit krabicové řešení. V případě potřeby pak není problém kdykoliv přejít na vlastní e-shop. Shoptet navíc nabízí i službu Premium, která zahrnuje právě stavbu e-shopu na míru, technickou podporu nebo bezproblémovou migraci z pronajatého obchodu do vlastního.
Důvod, proč se krabicové řešení hodí zejména menším nebo středním společnostem, je i ten, že tvorba opravdu funkčního a pěkného e-shopu je velmi komplexní záležitost, která může trvat i několik měsíců a její cena se obvykle počítá v řádech statisíců korun.
Některé společnosti nebo freelanceři sice mohou nabízet i tvorbu malého e-shopu na míru za zlomek ceny, jenže často může jít pouze o polovičaté řešení. A to s ohledem na to, že některé funkce je nezbytné pro web připravit nehledě na to, zda jde o velký, nebo malý e-shop.