Sdílené zasedačky: Řešení pro SME
Nejdůležitější místností ve firmách se stávají zasedací místnosti. Přílišnou formálnost v nich ale nehledejte, dneska je trendem originalita – některé vypadají jak autobusová zastávka, bar nebo horská chata. „Jsou královským prostorem, reprezentují danou firmu a probíhají v nich klíčová jednání. Zasedací místnosti dříve IT společnosti nebo start-upy (segment malý a středních firem - SME) moc neřešily, nyní je opravdu hodně vyžadují. A často jsou v tom originální,“ přiblížil Filip Veselý z konzultační a realitní společnosti OFFICE HUNTERS.
Často pracují v malém a úspěšném týmu, jehož centrála sídlí v zahraniční. Schůzky a jednání tak probíhají přes Skype. Potřeba zasedací místnosti turbulentněji stoupla v IT segmentu, kterému se v České republice velice daří. „Řada IT firem začínala dříve v garážích, sklepích nebo v podkrovních místnostech. V posledních letech však potřebují co nejatraktivnější prostory se zónami pro relaxaci. Hojně expandují do moderních administrativních budov,“ dodal Veselý, podle kterého se IT firmy hodně otevřely. „Jejich komunikace neprobíhá pouze po mailu nebo Skypu, často se musí prezentovat svému klientovi. Proto nyní k jejich základním požadavkům patří kvalitní zasedací místnost.“
Jenže jakou strategii volit ve chvíli, kdy na ní chybí finance? Přece jen – 30 až 50 metrů navíc je v rozpočtu opravdu znát. Řešením jsou tak sdílené zasedací místnosti. „V současné době jsou velkým hitem, požaduje je čím dál více firem a často jsou v rozhodování tím nejzásadnějším faktorem. Nabízejí jí velké kancelářské budovy, běžně za hodinovou sazbu. Například v pražském business centru Rosmarin jsou hned dvě o různé kapacitě,“ konstatoval Veselý ze společnosti OFFICE HUNTERS, která se specializuje na prodej a pronájem kancelářských a obchodních prostor.
Pozor na novelu zákoníku práce
Sdílené zasedací místnosti mohou být pro řadu zaměstnavatelů vhodným řešením při dodržování zákoníku práce. Jeho novela se v současné době projednává v Poslanecké sněmovně. Podle ní by firmy měly zajistit zaměstnancům, vykonávající práci mimo pracoviště, aby jim nebyl odepřen kontakt s kolegy. „Zaměstnavatelé musí umožnit svým zaměstnancům, kteří pracují z domova, setkávat se s ostatními kolegy na pracovišti, v případě že o to požádají. Jakým způsobem tuto povinnost zaměstnavatel naplní, záleží na něm,“ vysvětlila právnička Magda Kalivodová. Jak se s tím vypořádají menší firmy nebo start-upy? Jedním z řešení jsou sdílené zasedací místnosti. „Díky nim tak firmy nemusí zasahovat do rozvržení svých kanceláří,“ potvrdil Veselý.
„Je však možné, že tato novela přinese změnu rozvržení kanceláří. A to například u takových, ve kterých nejsou doposud zřízeny žádné prostory sloužící pro setkávání zaměstnanců,“ doplnila Kalivodová. Pro některé společnosti může být novela zákoníku práce komplikovaná. Zejména pro ty, které spolupracují s desítkou lidí v režimu home office, a při tom nedisponují větším kancelářským prostorem. „Už jsme požádali sousední firmu ve stejném patře, zda bychom mohli použít její zasedací místnost,“ řekla Jana Lucová z Creative Dreams.
Zdroj: OFFICE HUNTERS