28. dubna 2020

Trh průmyslových prostor je na novou situaci připravený; poptávka firem zůstává velmi silná

Trh průmyslových prostor je na novou situaci připravený; poptávka firem zůstává velmi silná

S nuceným pozastavením výroby ve velkých automobilkách a dodavatelských společnostech se objevily obavy z propadu trhu průmyslových prostor. Jde o logickou úvahu. Ale po prozření z krize po roce 2010 jsou developeři, vlastníci i operátoři na další vývoj připraveni. Česká kancelář mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate proto zatím nezaznamenává ani pokles nájemného, ani skokový růst neobsazenosti v distribučních centrech.

JBP_outside

Možné oslabení jedné části tohoto segmentu totiž mnohdy způsobí růst jiného. „Konkrétně vnímáme vzestup poptávky po prostorách i spedičních službách spojených s rychloobrátkovým zbožím. Podle nás dokonce situace nahrává novým formátům a generuje značné příležitosti pro všechny subjekty,“ konstatuje Dušan Drábek, vedoucí týmu Industrial & Logistics BNP Paribas Real Estate pro Českou republiku a Slovensko.

O stávající stabilní situaci v logistice hovoří i údaje z oblasti e-commerce. Objemy objednaného zboží překonávají podle klíčových hráčů i tradiční nejsilnější období v roce. Týká se to potravin, informační a komunikační techniky, drogerie, farmaceutických prostředků i produktů bezprostředně souvisejících s „koronavirovou“ situací. V řadě těchto položek rostou také klasické kamenné prodejny, resp. ty, kterým je provoz umožněn.

Podle Dušana Drábka se v současnosti na trhu objevují nové poptávky po krátkodobých pronájmech, tzn. pronájmech na 3 až 12 měsíců. Tyto poptávky směřují jak na majitele skladů / developery, tak na logistické firmy. Díky pozastavení zásobování v segmentu automotive a dalších sektorů mají některé z nich volné kapacity k okamžitému využití a dokáží flexibilně zareagovat a poskytnout rovněž skladové služby. „Nejde jen o rychloobrátku. Aktivní jsou i dovozci zboží z Asie a dalších vzdálených oblastí, kteří potřebují zboží uskladnit na přechodnou dobu,“ vysvětluje Dušan Drábek.

Vzhledem k rostoucím on-line nákupům vyvstává operátorům i samotným prodejcům potřeba dostupnosti distribučních center. A to nahrává jak velkým skladovým parkům v nejžádanějších lokalitách (zejména okolí Prahy), tak také menším, strategicky rozmístěným městským skladům – depům, ze kterých zboží putuje přímo koncovým zákazníkům. Podle analýzy BNP Paribas Real Estate z konce roku 2019 byla v Praze celková plocha podobných distribučních center 75 000 m², dalších 40 000 m² pak čeká na výstavbu.

Díky přeskupené poptávce vnímáme zvýšený zájem developerů o využití brownfieldů nebo starších a nevyužívaných objektů, které mají výhodnou a strategickou polohu. V širším centru metropole ani v jejím okolí se totiž jiné dostupné rozvojové pozemky pro novou výstavbu prakticky nevyskytují,“ doplňuje Dušan Drábek.

Na rozdíl od situace po roce 2010, kdy velká neobsazenost vedla k tlaku na nájemné, se developeři v dnešní době už téměř nepouštějí do spekulativní výstavby bez kontrahovaného klienta. Za aktuálních podmínek proto mají možnost tzv. zakonzervovat projekt na úrovni připravené lokality i stavební dokumentace, ovšem bez jeho realizace. S výstavbou začínají až v okamžiku, kdy uzavřou s nájemcem smlouvu.