Zcela nové pojetí užívání kanceláří - coworking - zavaluje český trh
V Praze meziročně naroste plocha sdílených kanceláří o 66%. Ke konci roku 2017 čítala jejich celková plocha 16 500 m2, v roce 2018 se zvýší na 27 500 m2, kdy trh doručí 11 000 m2. Sdílené kanceláře se uplatňují i v regionech. V celé České republice se nachází 76 coworkingových center o celkové ploše přesahující 25 000 m2. Podle odhadů společnosti Cushman & Wakefield se současné plochy sdílených kanceláří do roku 2020 zdvojnásobí.
Aktuální nabídku sdílených kanceláří najdete zde
Radka Novak, partnerka a vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor v Cushman & Wakefield
První coworkingové centrum bylo otevřeno v San Francisku, v roce 2005. V České republice se tak stalo až v roce 2009, kdy COFICE v Praze otevřelo své první prostory sdílených kanceláří. Aktuálně se v Praze nachází 43 center sdílených kanceláří, jejichž výrazný nárůst uvidíme právě letos. Tři z osmi center se již v tomto roce otevřely, Coworking Port na Praze 8 a Work Lounge a další centrum na Praze 1. Mezi projekty s největší plochou nových sdílených kanceláří patří Praga Studios od Scott & Weber o celkové ploše 1 350 m2, jehož otevření se plánuje na rok 2019. HubHub Na Příkopech 14 o celkové ploše 2 000 m2 se otevře v červnu tohoto roku. Nejvíce metrů čtverečních doručí projekt Visionary až 4 700 m2, kde bude operovat Business link. Otevření se plánuje na červenec 2018.
„Sdílené kanceláře se staly fenoménem posledních let především díky své flexibilitě, nákladovým úsporám a možnosti networkingu. Zájemci stačí klubové členství, s kterým může kdykoliv na jakoukoliv dobu využít kancelářský prostor, který je zrovna k dispozici. V případě řetězců navíc může využít členství v pobočkách po celém světě. Kanceláře jsou většinou open space a nikdy nechybí společné kreativní prostory, které tvoří přibližně 20 % z celkového prostoru a jsou přístupné pro všechny členy ke sdílení svých myšlenek, kontaktů, či vzájemnému nabízení služeb. V poslední době se ale významně začal zvyšovat počet privátních kancelářských jednotek. Členy také spojuje místní nabídka vzdělávacích akcí, business seminářů a mentorování,“ říká Radka Novak, partnerka a vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor.
Cílová skupina
Mezi uživateli sdílených kanceláří v Česku nejvíce převládají podnikatelé na volné noze, tedy živnostníci s 62 %. Prostor však využívají i korporátní firmy (24 %), a to v případech, kdy jejich zaměstnanci cestují do zahraničí a potřebují vhodný pracovní prostor, nezřídka zde loví novou pracovní sílu či inovativní nápady či naopak svým stávajícím zaměstnancům dopřávají flexibilitu a více kreativní prostředí ve snaze udržet si ty největší talenty. Mezi zvučná korporátní jména, která využívají coworking, patří Microsoft, Accenture, Amazon, Google, Dell, Samsung, HSBC či Volkswagen. Původně nejčastější uživatelé coworkingových center - start-upy tvoří nyní pouze 14 %. Sdílené kanceláře jim pomáhají snižovat riziko spojeného s tradičními kancelářemi, s kterými se pojí dlouholetá smlouva a vysoké provozní náklady. Rovněž jim poskytují flexibilitu při jejich rozšiřování.
„Každá cílová skupina zpravidla vyžaduje odlišné pojetí interiérů, stejně jak je tomu v případě kancelářských prostor. V coworkingových centrech tudíž nalezneme nejen převládající open-space, ale také nabídku uzavřených kanceláří, po nichž se poptávka mírně zvyšuje. Trend se tudíž ubírá cestou diferenciace, aby si každý přišel na to své. Celkový design interiéru se pak odvíjí od daného operátora coworkingového centra. Jejich největším zájmem je originalita, aby se tak co nejvíce odlišili od své konkurence,“ říká Marie Vlčková, vedoucí architektka ve společnosti Cushman & Wakefield.
Sdílené kanceláře – ne příliš výnosný podnik
Pouze 40 % všech coworkingových center na světě generuje zisk. To platí i pro Prahu, přičemž průměrná cena za pronájem kancelářského místa je 3 600 Kč za měsíc a 300 Kč za den. Ziskovost roste s velikostí plochy sdílených kanceláří, ale také s jejím věkem. Čím větší počet členů centrum má a čím déle je na trhu, tím lepší jsou jeho ekonomické výsledky. Celých 40 % všech coworkingových center v Praze je o velikosti do 150 m2. Sdílené kanceláře nad 1 000 m2 tvoří jen 10 % a méně. Současný trend je však prostory stále rozšiřovat, dá se proto očekávat, že současné průměrné hodnoty se do budoucna změní.
Největší poskytovatelé sdílených kanceláří
Největší společností provozující coworkingová centra v České republice je Regus, původně provozovatel výhradně servisovaných kanceláří. Nyní se přizpůsobuje poptávce a coworkingový koncept zapracovávají do stávajících center. Momentálně provozuje pro coworking 6 430 m2 kancelářské plochy. Druhý největší podíl má připravovaný Business Link s 4 700 m2. Zbytek trhu se dělí mezi InnoCrystal, Work Lounge, HubHub, Impact HUB, Scott & Weber, K10, PaperHub a Node5. Ve světě je největším provozovatelem We Work. V České republice ještě neoperuje, ale vhodné prostory již vyhlíží. Další, kteří možná budou následovat, jsou společnosti MindSpace, Betahaus nebo Talent Garden. Coworkingové prostory začínají nabízet i hotely v rámci svých aktuálních prostor.