Activity-based kanceláře: vyšší flexibilita a efektivní využití prostoru
Uspořádání kancelářských prostor prochází v současnosti dynamickým vývojem. Přispěla k tomu i pandemie koronaviru. Společnosti hledají způsoby, kterými by své zaměstnance motivovaly k návratu zpět do kanceláře. Mnoho z nich opouští zažitý koncept uspořádání, v němž má každý pracovník svůj pracovní stůl. Trendem se stává tzv. activity-based koncept, podle kterého je pracoviště rozděleno podle způsobu činností, které jsou zde vykonávány. Zaměstnancům to umožňuje zvolit si místo, které jim nabízí lepší podmínky pro daný úkol. Jakým způsobem tato filozofie funguje a na co dát při jejím zavádění pozor?
Průměrná obsazenost kanceláří se v České republice pohybuje okolo 65 %. Zavedení activity-based konceptu může pomoct firmám ušetřit přebytečné náklady na pronájem kanceláří a zároveň uspokojit potřeby zaměstnanců, kteří současně požadují větší flexibilitu, autonomii a možnost vybrat si, kde chtějí pracovat.
Uspořádání podle typu práce
Na rozdíl od běžné kanceláře nabízejí prostory založené na activity-based principu individuální pracovní oblasti. Tento koncept uznává, že různí lidé potřebují různé podmínky pro svou práci. Někteří preferují soukromou místnost se zavřenými dveřmi, zatímco jiní dají přednost otevřené místnosti s větším šumem.
Nejde ale jen o to přidat na pracoviště dnes už všeobecně známé gauče a “telefonní budky”. Klíčové je, aby jednotlivé zóny na první pohled vyzařovaly to, pro jaký účel slouží. Zaměstnanci by měli umět lehce odhadnout, který prostor je pro ně v daný okamžik nejvhodnější.
Co můžete v activity-based kanceláři najít?
Odhlučněné budky nabízí prostor pro telefonické rozhovory. Pokud je v nich umístěn i stůl s židlí, jedná se o ideální prostor pro zaměstnance, kteří pro práci vyžadují naprostý klid a chtějí si zachovat pocit soukromí.
Kuchyňky a kavárny jsou oblíbeným doplňkem kancelářských prostor a neustále získávají na popularitě. Tyto prostory jsou ideální pro lidi, kteří chtějí pracovat nad šálkem kávy a popovídat si s ostatními kolegy.
Relaxační místnosti umožňují zaměstnancům se na chvíli zastavit, odpočinout si a nabýt novou energii.
Firemní knihovny jsou symbolem pro ticho a soustředěnou práci. Slouží jako skvělý útěk od otevřené kanceláře.
Hlavním cílem konferenčních místností je vytvoření společného prostoru pro setkávání, který splňuje širokou škálu aktivit, od klientských prezentací až po strategická setkání.
Menší místnosti a klientské zóny jsou většinou uzpůsobené pro 2 až 4 osoby, nabízejí stůl, LCD displej nebo možnost videokonferencí. Jsou tak vhodné pro týmovou spolupráci nebo pro schůzky s klientem.
Na co si dát pozor
Pokud se společnosti rozhodnou pro inovativní koncept kanceláří, měly by při plánování vycházet z obsazenosti a aktivit, které zaměstnanci během dne vykonávají. Je třeba navrhnout prostor tak, aby se nestávalo, že bude zaměstnanec nucen pracovat v kuchyňce, protože všechny ostatní pracovní stoly budou obsazené.
Dále je důležité získat zpětnou vazbu od zaměstnanců, aby místo zvýšené produktivity nedošlo k jejímu snížení. Flexibilní přístup upevňuje loajalitu pracovníků a týmového ducha, zároveň zvyšuje i prestiž firmy. Práce založená na activity-based konceptu nemusí být pouhým trendem, ale časem se může stát moderním způsobem práce.