Arizonská softwarová firma vyplácí odměnu lidem, kteří dají výpověď brzy po nástupu, šetří tím náklady
V arizonské softwarové společnosti Trainual se vyplatí dát výpověď vzápětí po nástupu. Firma totiž nabízí pět tisíc dolarů, v přepočtu více než sto tisíc korun českých, těm, kteří se ji rozhodnou opustit během prvních dvou týdnů. Podle šéfa a zakladatele společnosti Chrise Ronzia je to účinný způsob, jak najít loajální zaměstnance a šetřit čas i peníze na zaškolení nových lidí.
Z ekonomického hlediska je pro firmu důležité se dozvědět co nejrychleji, zda na pohovoru vybraní uchazeči jsou ti praví, říká zakladatel společnosti Trainual Chris Ronzio. Proto finančně motivuje ty, kteří dají výpověď hned vzápětí po nástupu. ,,Během vstupního pohovoru získáte jen povšechný dojem o firmě, ve které budete pracovat. Pokud někdo už po týdnu nebo dvou ví, že zde nedokáže fungovat dlouhodobě, ale nechává si to pro sebe, způsobuje tím firmě škodu. Čím více tu tráví času, tím náročnější a dražší bude získat za něj náhradu, protože na sebe bere více práce a odpovědnosti,“ vysvětlil.
Pět tisíc dolarů za výpověď
Nevšední nápad si vypůjčil od americké společnosti Zappos, která nabídla nespokojeným zaměstnancům dva tisíce dolarů, aby ji opustili. Ronzio však tento nápad posunul ještě dál. Inspiroval jej k tomu vývojář softwaru, který za vedením firmy přišel pět dní po vstupním školení s tím, že ve firmě nadále pracovat nechce a rád by přijal jinou nabídku.
„Zamyslel jsem se tehdy, kolik dalších lidí to má podobně, ale nesebere odvahu to říct. Když jsme začali nabírat lidi ve velkém, vybavil jsem si nápad Zapposu a pak ho uplatnil v květnu 2020,“ dodává. Vzhledem k pro někoho lákavé nabídce může být překvapivé, že od té doby nikdo z nově nabraných osmatřiceti zaměstnanců tuto možnost nevyužil. To byl důvod, proč firma částku nedávno zdvojnásobila na pět tisíc dolarů.
Odměna za výpověď se vyplatí
Částka se odvíjela od průměrného platu ve firmě. „Pokud někdo vydělává 80 tisíc nebo 100 tisíc dolarů ročně, pak 2500 pro něj není nijak významná částka. Mohli se rozhodnout zůstat ve staré práci, zatímco hledali novou, protože se jim to vyplatilo. Nová částka zhruba odpovídá platu, který by v průběhu té doby získali, a zároveň zaměstnancům poskytne volno, které mohou využít pro hledání nové pozice,“ přiblížil Ronzio.
Podle Ronzia se tento postup zaměstnavateli vyplatí také z dlouhodobého hlediska. „Pokud někdo čeká na odchod půl roku nebo rok, naruší fungování firmy více, než když odejde po dvou týdnech, kdy firma stále má řadu dalších uchazečů, kteří se přihlásili do výběrového řízení,“ tvrdí.
Zodpovědnější náboráři
Náboráři podle něj také díky této technice cítí větší zodpovědnost při volbě vhodného uchazeče. „Vědí, že pokud udělají chybu, znamená to pro firmu další náklady,“ dodává. Firma by tím dokázala, že si nevybrala nejvhodnější adepty už při samém výběrovém řízení a že povědomí o společnosti na trhu se pojí více s penězi než s kvalitní kulturou.
,,Z hlediska budování firemní kultury je ale odměňování zaměstnanců za výpověď důležité. Můžeme tím lidem ukazovat, že pro nás je mnohem důležitější přístup a nasazení než finanční motivace a že takové kolegy prostě nechceme,“ uzavírá Ronzio.
Zdroj: ČTK