Chcete začít natáčet podcast? Ulehčete si práci díky podcastovým studiím
Podcasty. Jejich obliba rok od roku roste, a s tím jde i ruku v ruce počet nejrůznějších témat, nápadů, rozhovorů nebo edukativních sdělení, které se ve veřejném prostoru objevují. Pokud si pohráváte s myšlenkou přispět do všeobecné diskuze i vlastním podcastem, lze říct, že právě teď je pro to nejvhodnější doba. Zajímalo by vás, jak taková tvorba podcastu vypadá a co všechno to obnáší?
Podcasty netřeba dlouze představovat. Jedná se o zvukový pořad, který si můžete poslechnout online nebo v podcastové aplikaci ve vašem chytrém telefonu. Co stojí za jejich velkolepým úspěchem? Poslouchat je může zcela každý, a to téměř kdykoliv a kdekoliv. Při cestě do práce, cvičení, jízdě autem nebo při vaření. Právě to dělá podcasty dostupnější než blogy a jiné formy dalšího textu.
Podcasty jsou statisticky typické tím, že nejdéle udrží pozornost publika a fanoušci nemají problém je poslouchat klidně i více než hodinu. Lidé jsou ochotni věnovat čas vzdělávání se a hledání inspirace u úspěšných lidí v nejrůznějších oblastech, jako jsou technologie, business, marketing, kultura, sport a mnoho dalších.
První krok: Vytvořte koncept pro svůj podcast
Pokud se rozhodnete do natáčení podcastu pustit, je klíčové, abyste se zamysleli nad tím, o čem chcete mluvit a proč. Zamyslete se také nad cílovou skupinou. Když si odpovíte na tyto základní otázky, bude se vám váš obsah lépe vytvářet a máte vyšší pravděpodobnost, že po natočení pár epizod s podcastem hned neskončíte.
Druhý krok: Vyberte si spolehlivou techniku a software
Kvalita zvuku je jeden z nejdůležitějších aspektů pro to, aby váš podcast lidé rádi poslouchali. Snažte se proto, aby technika a software byla možná co nejlepší. Jako první byste se měli zaměřit na výběr mikrofonu. Na trhu existuje široká škála dostupných mikrofonů, přičemž ty dobré se dnes dají pořídit již okolo 3 až 5 tisíc korun.
Velmi důležitou součástí procesu vytváření podcastu je software. Na něm budete svůj podcast upravovat, stříhat nebo přidávat různé efekty. Mezi populární programy pro úpravu zvukových nahrávek patří Audacity, který je zdarma a nabízí spoustu profesionálních nástrojů. Dalším bezplatným programem je GarageBand. Ten je však dostupný pouze uživatelům, kteří mají Apple Macbook. Profesionální software pro editaci je Hindenburg, který je speciálně navržený pro tvorbu podcastů a často ho využívají rádia a zvukoví inženýři.
Podcastová studia
Pokud si netroufáte vybrat si nahrávací techniku sami, můžete využít možnost pronajmutí si podcastového studia. Bez ohledu na to, zda jste začátečník nebo ostřílený profesionál, podcastová studia vám nabídnou tu nejlepší techniku a vy budete moct věnovat pozornost samotnému obsahu podcastu.
Tuto možnost nabízí například WorkLounge. Jejich profesionálně vybavené studio můžete využít pro nahrávání podcastu, rozhovorů nebo voiceoveru. Místnost je technicky vybavená mixpultem od Rode RodeCaster Pro, který lze použít samostatně se záznamem na micro SD kartu nebo s nahráváním do počítače pomocí USB kabelu. S ovládáním techniky vám rád pomůže dostupný personál.
Pokud byste k podcastu chtěli natočit video či dokonce livestreamovat, využít můžete profesionální Jungle Studio, které se nachází se v krásné lokalitě pražských Holešovic. Podcastových studií je v dnešní době k dispozici poměrně mnoho, a tak pokud si chcete práci s tvorbou podcastu trochu ulehčit, neváhejte tuto možnost využít.
Třetí krok: Publikace podcastu
Epizodu máme nahranou, ale co s ní? Vás podcast musíte nejdříve někam uložit. Vybrat si můžete z placených i neplacených hostingů, jako je například Anchor, Libsyn, SoundCloud nebo Buzzsprout, kam ho můžete po dokončení editace exportovat. Většina podcasterů exportuje své epizody v MP3 formátu, který je kompatibilní s většinou podcastových aplikací.
Jakmile váš podcastový hosting vygeneruje RSS feed (webový zdroj podcastu), nahrajete jej na všechny platformy, na kterých chcete mít podcast dostupný. Platforma Spotify kontroluje feedy jednou denně, takže můžete očekávat, že váš podcast bude dostupný do druhého dne.