Koronavirus promění podobu českých kanceláří v roce 2022. Zde jsou největší změny
Pandemie viru Covid-19 zásadně změnila přístup ke způsobu práce a vzájemné spolupráci. Firmy a zaměstnavatelé zjistili, že jejich zaměstnanci jsou schopni efektivně plnit řadu úkolů, aniž by museli být nutně přítomni na pracovišti. Stále je ale dost zaměstnanců, kteří by rádi pracovali z kanceláří nebo by alespoň chtěli pobyt v kanceláři kombinovat s prací z domova. Stejné přání mají i zaměstnavatelé. To staví řadu firem před úkol najít nová, flexibilnější řešení provozu kanceláří.
Přichází éra práce odkudkoliv
U některých pracovníků přinesla vlna práce na dálku pocit osamělosti a izolace. Jako lidé máme totiž neustálou potřebu sociální interakce. Bylo také prokázáno, že práce z domova s sebou často nese pokles výkonnosti a nedostatečný kontakt s kolegy.
S největší pravděpodobností lze proto očekávat, že v budoucnu se stane normou určitý mix řešení. V realitě by to mohlo vypadat tak, že pracovník si každý týden odpracuje 2-3 dny v kanceláři, během nichž si “odbyde” schůzky s kolegy a mítinky, a další 2 dny bude moci pracovat odkudkoliv, ať už jde o domov, kavárnu nebo coworkingové centrum. Pracovníci by tím pádem nemuseli každý den dojíždět do ústředí své firmy, ale mohli by ke své činnosti využít bližší pracovní centra.
Význam kancelářských prostor však bude i nadále zásadní. Jejich nosným bodem budou konferenční místnosti a prostory pro intenzivní spolupráci. Na co konkrétně by se firmy měly v budoucnosti zaměřit?
Pracoviště zabezpečená proti infekcím
S návratem do klasických kanceláří se pojí zvýšená hygiena na pracovišti. Dezinfekce ve všech společných prostorách, čističky vzduchu, bezdotykové technologie nebo poskytnutí zdravotních pomůcek, jako jsou například respirátory, to vše by měly firmy zajistit pro snížení zdravotních rizik svých pracovníků.
Zážitek z kanceláře
Pro to, aby zaměstnanci chtěli raději pracovat v kancelářích než doma, je třeba udělat z kanceláří atraktivnější prostory než dosud. Pro řadu zaměstnanců jde dnes o “mrtvá místa”, bez atmosféry a zásadních výhod, kam je ovšem nutné se dopravit, a ztratit tak ráno a v podvečer cenný čas. Kanceláře by naopak měly být místem pro vytvoření zážitků a osobní komunikaci s kolegy.
Pro designéry tím nastává důležitý úkol vytvořit pracoviště poskytující komfort, možnost koncentrace a inspirace. Místo, kam se budou zaměstnanci rádi vracet a které jim umožní snadnou interakci s ostatními.
Integrace technologií
Během pandemie došlo k výraznému omezení pracovních cest, které nahradily videokonference. Někteří pracovníci k nim ale neměli nejpříznivější podmínky – potýkali se se slabým internetovým připojením, nemožností sdílet obrazovku s ostatními apod. Firmy by se tak měly zaměřit na zajištění high-tech konferenčních místností se špičkovým vybavením včetně interaktivních tabulí a technologií, které by tento problém odbouraly. Právě prvotřídní technologické zázemí, které má doma jen málokdo, by pro většinu pracovníků mohlo znamenat klíčový důvod, proč se do kanceláře opět alespoň částečně vrátit.