Psychologie kancelářského designu. Využijte ji k prospěchu svému i svých zaměstnanců
Že design kanceláře ovlivňuje naši náladu, pracovní nasazení a další složky lidského chování, je doloženo roky výzkumu a praxe. Pojďte se s námi podívat, jak konkrétně působí vzhled i rozložení našich pracovišť na lidskou psychiku a co můžete udělat pro to, aby byl tento vliv co nejpozitivnější.
Svoboda a flexibilita nade vše
Vždy pamatujte na to, že každý zaměstnanec je jiný a vyžaduje k práci trochu jiné podmínky. Pro různé činnost se navíc mohou hodit různá prostředí. A v dnešní době, kdy si již kvůli koronavirové pandemii většina lidí vyzkoušela home office, to platí dvojnásob.
Jednolitým kancelářím vybaveným desítkami stejných stolů uspořádaných do řad odzvonilo. Podle studií jsou totiž lidé, kteří si mohou vybrat, v jakém prostředí pracují, obecně zdravější a méně náchylní ke stresu.
Snažte se své pracoviště proto vytvořit co nejrozmanitější a dovolte zaměstnancům, aby si sami vybrali, na jakém místě zrovna chtějí pracovat. Kromě obyčejných kancelářských stolů jim poskytněte třeba sedací vaky, pohodlné gauče, odhlučněné akustické boxy nebo jiná zajímavá místa.
Barvy všude kolem
Každá barva nějak působí na náš mozek. Červená například vyvolává vášeň, oranžová vzbuzuje energii nebo hravost a zelená navozuje pocit přirozenosti či souznění s přírodou. I barvy ve vaší kanceláři mají tedy velký vliv na vaši náladu a na to, jak se vám bude pracovat.
Studie Texaské univerzity v Austinu například ukázala, že se u žen nejčastěji dostavují pocity smutku či deprese v bledých, šedých či černých kancelářích. Muži zažívají podobné pocity nejčastěji ve fialových či oranžových místnostech.
Pro každý typ společnosti a pracovníků se může hodit jiná barva, respektive odstín. Potřeba je myslet i na správné kombinace barev. Jednobarevná, nebo naopak všemi možnými barvami přeplácaná prostředí kazí estetičnost, v důsledku čehož se zaměstnanci v kanceláři necítí tak dobře.
Inspirace kavárnami
K zařízení kanceláře tak, aby se v ní všichni cítili co nejlépe, se můžete inspirovat i jinými místy, která sálají příjemnou atmosférou – například kavárnami. Ty jsou většinou uzpůsobené tak, že v nich člověk může jak odpočívat, tak i pracovat (když se mu zachce).
Většinou jsou vybaveny spíše tlumenějšími a příjemnými světly, ale zároveň zajišťují, aby byl osvícen každý kout. Místo nepěkných tvrdých židlí tu najdete pohodlná křesílka a gauče. Jakýkoliv zákazník si pak může vybrat, zda si sedne sám k malému stolku, nebo s partou kamarádů obsadí nějaké větší místo.
Takové nastavení nám dává pocit svobody a povzbuzuje příjemnou sociální interakci. Proto většina lidí chodí do kaváren tak ráda. Zkuste takové prostředí přinést i na své pracoviště. Zaměstnanci se zde díky tomu budou cítit uvolněněji, dáte jim možnost větší flexibility a zároveň tím podpoříte týmovou práci.
Přírodní prvky
Přítomnost nějaké té zeleně na pracovišti nejenže podporuje dobrou náladu, ale zároveň zlepšuje paměť, kreativitu, analytické schopnosti a snižuje stres. Zelené rostliny navíc provádí fotosyntézu, při níž se vstřebává oxid uhličitý a vzniká nový čistý kyslík. Tudíž se díky nim můžete těšit i částečně lepšímu vzduchu.
Způsobů jak ozelenit kancelář je spousta. Kromě běžných okrasných květin můžete sáhnout třeba po bylinkách, které pak lze využít i ve firemní kuchyňce, nebo si rovnou vytvořit celou zelenou zeď – třeba z mechu či plazivých rostlin.
Komunikace je klíč
Ani ten nejlepší psycholog ale svým pacientům nepomůže, aniž by si je nejprve vyslechl. Takže se o to nesnažte ani vy. Zdravá komunikace mezi zaměstnanci a nadřízenými je pro spokojenost všech klíčová. Její nedostatek je totiž dlouhodobě zaměstnanci i manažery považován za nejčastější příčinu problémů na pracovišti.
Výše zmíněné tipy vám můžou při tvorbě ideálního prostředí k práci pomoct. Vždy je ale potřeba myslet na to, že každý zaměstnanec je jiný a všichni mají trochu odlišné potřeby. Pokud se například vašim pracovníkům nelíbí současná výmalba, nemá smysl jí nechávat jen proto, že by podle výzkumů měla být nejlepší. To stejné platí i o nábytku, osvětlení nebo třeba uměleckých dílech v kanceláři.
Zkuste se ale zaměstnanců ptát i obecněji – například, zda se v kanceláři cítí vítaní, jestli využívají prostor kanceláře naplno, nebo jsou většinou na jediném místě, jakou náladu jim kancelář evokuje a podobně. Jedině tak totiž můžete uspokojit všechny.