Bartoloměj Holubář: Firmy vnímají potřebu digitalizace úložných prostor
Mladý spoluzakladatel společnosti Blocks Lockers Bartoloměj Holubář je absolventem oboru Design na Fakultě architektury ČVUT v Praze. V pouhých 21 letech dokázal prorazit na trhu s chytrými výdejními boxy, které lidem pomáhají zbavit se místní a časové závislosti. Jak se z původně pouhého tématu bakalářské práce nakonec vyvinul úspěšný start-up?
Na trhu již existuje několik společností s výdejními boxy, jako jsou Alza, Zásilkovna nebo Mall. Představil bys čtenářům, v čem se boxy Blocks liší a jak fungují?
Společnosti, které jsi popsal, jsou nesmírně populární, a není divu. Blocks jim však nehodlá konkurovat. My stavíme platformu, která bude parťákem pro lidi v budovách, zbaví je časové a místní závislosti na svých nákupech, předávkách věcí, klíčů a umožní ukládání věcí.
Idea boxu vznikla primárně jako téma tvé bakalářské práce na ČVUT. Co tě přimělo převést tento nápad do praxe?
Psaní bakalářské práce bylo specifické tím, že na ni v době koronavirové krize bylo více času. Odpadala výuka, takže jsem se do problematiky své práce mohl plně ponořit, měl jsem čas komunikovat s potenciálními zákazníky a uživateli tak, aby výsledný produkt měl potřebné kvality a optimální výstup. Smlouvu s prvním zákazníkem jsme dokonce podepsali ještě dříve, než byla práce fyzicky hotová. To bylo pro mě motivací a signálem k tomu, že má smysl nezůstávat pouze u nápadu.
Výdejní boxy Blocks jsou mimo jiné charakteristické svým designem. Pokud by klient požadoval jejich design upravit tak, aby se přizpůsobil jeho potřebám, byl by to pro tebe problém?
Ne, jsem připravený ustoupit, pokud bych u klienta cítil, že naše podoba boxů nesplňuje jeho potřeby a zároveň bychom byli schopni se shodnout na společné vizi. V rámci projektu běžně spolupracujeme s architekty, kteří mají různé představy, jak chtějí určitý prostor ztvárnit. Architektům poskytujeme jakýsi designový návod, kterého se musí držet, ale dá se s ním samozřejmě pracovat. Chceme, aby produkt do prostředí zapadl v té nejlepší kvalitě.
Mohl bys čtenářům popsat, jak Blocks fungují?
Uvedu příklad na běžném pracovním dni. Pokud jezdíte do práce na kole, potřebujete si věci s tím spojené někde uschovat. Zde právě oceníte multifunkčnost našich boxů, protože plní i ukládací funkci. Jedním tlačítkem si na telefonu danou skříňku otevřete, necháte v ní své věci a můžete jít pracovat. Podobná situace nastává v případě uložení věcí, které potřebujete ke své práci. Na některých pracovištích totiž ubývají klasické stoly, takže pracovníci si nemají své věci kam uschovat.
Vlivem pandemie jsme si zvykli více nakupovat na internetu a kancelář jsme začali vnímat jako místo, kam si necháváme balíky zasílat, protože víme, že tam na nás počkají. Pokud vám balík přijde během meetingu, už nemusíte hned běžet za kurýrem. S naší technologií na vás balíček počká a vyzvednete si ho, až bude potřeba. Blocks můžete využívat i pomocí aplikace. Nechceme do ní nikoho nutit, ale rozhodně se vyplatí si ji stáhnout, interakce je pak mnohem rychlejší.
Jak je to s bezpečností boxu? Máš speciální požadavky od klientů, aby výdejní místo splňovalo vyšší bezpečnostní standardy?
Pokud jsou výdejní boxy umístěné v interním prostředí firmy, je tomu produkt uzpůsobený a vyšší standardy nejsou až tak potřeba. Pokud je ale umístěn někde na veřejném místě, kde je vyšší koncentrace lidí, používáme při jejich výrobě jiné materiály.
Jak teď vnímáš trendy v oblasti pracovního prostředí a designu kanceláří?
Všichni víme, že se více přesouváme do on-linu, jsme flexibilnější v místě i v čase. Pokud bych se ale měl zaměřit na prostředí, které znám nejlíp, vnímám velký nárůst e-commerce. Roste počet balíků, které do firem chodí, a stávají se pro ně kapacitní přítěží.
Druhá rovina, kterou pozorujeme, je, že firmy potřebují více řešit úložná místa pro své zaměstnance obecně. V kancelářích se již totiž často nepočítá s pevným pracovním místem pro každého člověka, kde by bylo možné si své věci ponechat. Navíc, pokud se věci dříve někde ukládaly, tak to bylo pomocí klíčků, které se ale mohly ztrácet nebo poškodit. Firmy tak nyní vnímají také potřebu digitalizace úložných prostor.
Vidíš korelaci mezi tím, jak narůstá počet zásilek, které chodí do boxů a tím, že by se lidé vraceli více do kanceláří?
Tohle je něco, co jsme intenzivně pozorovali v roce 2020. Lidé, kteří byli dlouhodobě na home office, si nechávali všechno zasílat domů a do kanceláří balíčky nechodily. S otevřením kanceláří jsme vypozorovali, že lidé začali kancelář vnímat jako místo, kde svou zásilku vždycky najdou. Zásilky tam začaly proudit mnohem více než kdykoliv předtím.
Cílíš především na korporátní sféru. Přemýšlel jsi o byznysu v rezidenční sféře?
Řešení pro oblast rezidenčního bydlení je v procesu řešení. Produkt je na to funkčně připravený a funguje velmi podobně. Z oblastí rezidencí máme ale zákazníky, u jejíž rezidencí není bariéra vstupu kurýra do budovy. Na tento problém nemáme momentálně řešení a přímo se jim nezabýváme. Budeme ho ale řešit s partnery.
Jak vypadá tvůj klasický pracovní den? V jakém prostředí rád pracuješ?
Každý pracovní den je jiný, ale většinou se dopoledne potkávám se členy týmu, novými obchodními partnery nebo zákazníky, se kterými řeším produktovou rovinu. Odpoledne pracuji na konkrétních úkolech, případně interně v týmu. Večer dost často odpovídám na otázky od potenciálních klientů, snažím se sportovat a trávit čas s přáteli.
Koronavirová pandemie u většiny lidí změnila pracovní návyky. Změnily se za poslední rok a půl nějaké i u tebe?
Pozoruji, že jsem začal více využívat svůj mobilní telefon, zkoušel jsem pracovat i na iPadu. Čím dál více ale zjišťuji, že k práci mi stačí pouze telefon. Využívám hlasovou asistentku Siri, která mi ulehčuje hodně práce, protože na spoustu věcí nemusím myslet.
Vzhledem k narůstajícímu objemu práce předpokládám, že se ti rozrůstá i tvůj pracovní tým. Máš nějakou představu o tom, jak a kde bude tvůj tým fungovat?
Mně osobně nejvíce vyhovuje osobní kontakt, diskuse nad různými nápady a přístupy přímo s týmem. Rád bych tým vzal do nějaké naší „laboratoře“, kde by vznikal jak produkt, tak různá diskuse nad novinkami. Co se týká produktu, vize a marketingu, vidím neustále kouzlo v kanceláři. U běžné operativy, ať už kontakt se zákazníkem nebo novými klienty, je lepší, když probíhá přímo v terénu.
Prozradil bys nám nějaké další “work-hacky”, které ti šetří čas?
Kromě Siri jsou to dále různé cloudové řešení pro týmy – sdílené dokumenty, tabulky. Z pracovních nástrojů je to například Atlasciences vhodný pro organizaci práce.
Studoval jsi a zároveň přivedl na trh nový projekt. To jistě vyžadovalo spoustu energie. Jak dobíjíš svou pracovní energii? Co ti pomáhá vyčistit hlavu?
Pracovně mě dobíjí kontakt se zákazníky a uživateli. Rád od nich slyším pozitivní zpětnou vazbu nebo různé tipy ke zlepšení, které rádi aplikujeme. Nabíjí mě, když vidím, že náš produkt plní účel, ke kterému byl stvořen. Mimo práci jsou to samozřejmě kamarádi, rodina a také sport. Naprosto jsem se oddal surfování. Při něm můžu naprosto souznít s přírodou a nedělat nic jiného než jen “číst” oceán.