Společnost Lightyear představila auto poháněné sluncem. Jeho provozní náklady by měly být téměř nulové
Elektromobilita zažívá v posledních letech obrovský boom. Po Tesle se do vývoje aut na elektřinu pustily i téměř všechny zaběhlé automobilky Volkswagen, Toyotu či Škodu nevyjímaje. Nizozemský startup Lightyear však tento koncept posunul zase o něco dál a představil vůz, který by se měl nabíjet rovnou sám energií ze slunce.
Společnost Lightyear 9. června představila svůj vůbec první automobil. Ten dostal název Lightyear 0 a podle dosavadních prohlášení by mohl znamenat revoluci v dopravě. Jde o elegantní sedan, který zepředu vypadá jako běžný (trochu luxusnější) pětidveřový automobil. Při pohledu shora si však bystřejší oko může všimnout nápadného zbarvení střechy a kapoty. To proto, že se zde místo běžných kovových plátů nacházejí fotovoltaické panely. Právě ty mají zajistit jeho beznákladový a bezemisní provoz.
Jízda s nulovými nebo minimálními náklady
Samotná sluneční energie by měla podle společnosti automobilu vystačit zhruba na 70 kilometrů jízdy denně. Model je však vybaven i běžnou baterií s kapacitou 60 kWh, která by měla zajistit dojezd okolo 540 km (podobně jako například Tesla Model 3). Na delší cesty tedy bude přesto potřeba baterii dobít „ručně“. Pro řidiče, kteří dojíždějí na kratší vzdálenosti, by však Lightyear 0 mohl představovat možnost jezdit naprosto zdarma.
Unikátní benefit v podobě ekologického a nízkonákladového provozu je však vykoupen vyšší pořizovací cenou. Lightyear 0 v základní konfiguraci si můžete na webu výrobce předobjednat za 250 tisíc eur, tedy zhruba 6,2 milionů Kč (pro srovnání, Tesla Model 3 stojí okolo 1,1 milionu Kč). Pokud tak ale hodláte učinit, měli byste si pospíšit. Společnost totiž plánuje vyrobit pouze 946 kusů svého debutového stroje.
Testovací jízdy má nizozemský startup začít nabízet již během června. Výroba by se měla spustit na podzim a první objednané automobily by měly k majitelům dorazit právě již letos na podzim. Do roku 2025 by pak chtěl Lightyear na trh přijít s novým cenově dostupným modelem připraveným na masové rozšíření.
Ekologie vs. výkon
Že to v Lightyear myslí s důrazem na přírodu opravdu vážně, potvrzuje nejen ekologický pohon automobilu, ale i jeho zpracování. Karoserie vozu je totiž vyrobena z celé řady udržitelných materiálů, jako jsou recyklované PET láhve, veganská kůže nebo obložení z palmového dřeva.
V porovnání s ostatními automobily ve stejné cenové relaci však rozhodně nejde o žádný sporťák. To je však vzhledem k pětidveřové konstrukci pochopitelné. Lightyear 0 má výkon 170 koňských sil a rychlosti 100 km/h by měl být schopný dosáhnout během 10 vteřin. Maximálně pak může dosáhnout tempa 160 km/h.
První vůz poháněný sluncem se jmenoval Sunmobile a představil ho (byť pouze ve zmenšené verzi) již v roce 1955 William G. Cobb, zaměstnanec firmy General Motors. Od té doby však solární automobily žádný výrazný posun nezaznamenaly. Důvod je celkem prostý.
Vytvořit auto se zabudovanými fotovoltaickými panely je technologicky i finančně náročné. Většinou se tak spíše vyplatí nainstalovat si fotovoltaiku na střechu domu a automobil jednoduše nabíjet pomocí elektřiny z ní. Přesto je ohlášení Lightyear 0 ve světě autodopravy nepochybně zlomovým okamžikem a bude zajímavé sledovat, kam se společnost bude vyvíjet dále.