Co nás pandemické roky naučily o hybridním modelu práce?
Opět přišel podzim a s ním období nemocí. Vzpomeňme proto na poslední roky, které jsme prožili ve znamení pandemie. S tou, kromě mnoha dalších věcí, přišel i rozmach tzv. hybridní práce – tedy občas doma, občas v kanceláři. Byť se tento model někde praktikoval i dříve, loňský a předloňský rok si jej vyzkoušelo mnohem více zaměstnanců. Díky tomu jsme získali celou řadu poznatků, které můžeme využít při hybridní práci i v budoucnu.
Hybridní model práce znamená, že si zaměstnanci sami mohou každý den vybrat, zda budou pracovat v kanceláři, doma nebo kdekoliv jinde. To už totiž dnes s širokou nabídkou nejrůznějších digitálních nástrojů není žádný problém. Přesto si během nedávné pandemie tento způsob práce vyzkoušelo mnoho zaměstnanců vůbec poprvé. To však přineslo pro celý trh mnoho nových zkušeností. Co jsme se tedy o hybridní práci během posledních let dozvěděli?
Flexibilita a možnosti jsou nedocenitelné
Během předešlých dvou let byla spousta firem přímo nucena své zaměstnance převést na home office. A jak tomu tak bývá, byly zde nejčastěji k zaslechnutí dva extrémní názory. Někteří zaměstnanci říkali, že by se už do kanceláře nikdy nevrátil, jiní se zase nechali slyšet, že home office byla jejich nejhorší pracovní zkušenost. Proto se mohlo zdát, že je společnost takto binárně rozdělená. Většina pracovníků je přitom někde uprostřed.
Každému vyhovuje něco jiného a pro různé činnosti se mohou hodit různá prostředí. Pokud tedy máte tu možnost, dovolte svým zaměstnancům, aby si sami vybrali, kde chtějí zrovna pracovat – jestli v kanceláři, nebo odjinud. Díky tomu budou produktivnější, spokojenější a také tím nalákáte i nové talenty.
Hybridní model práce může šetřit peníze
Při hybridní práci si necháváte výhody kanceláře (sociální kontakt, rychlejší komunikace), protože ji kdykoliv můžete navštívit, ale zároveň čerpáte z plusů home office. A navíc díky ní můžete ušetřit i nějaké náklady.
Pokud pracují všichni zaměstnanci v kanceláři, musíte za místo pro každého z nich platit fixní měsíční nájem. To však v hybridním modelu práce neplatí. Místo vlastních kanceláří můžete využít model tzv. hot desků, nebo třeba jen každému zaměstnanci proplatit měsíční členství v coworkingové kanceláři, které vychází levněji a týmy se zde mohou scházet jen občas v případě potřeby.
Pokud si přeci jen chcete pronajímat celou kancelář, můžete díky hybridnímu modelu práce ušetřit nějaký ten prostor. Nikdy zde totiž pravděpodobně nebudou přítomni všichni zaměstnanci najednou. K tomu, abyste však případnému nedostatku místa předešli, vám pomohou aplikace monitorující aktuální obsazenost jednotlivých míst. Ty jsou součástí tzv. chytrých kanceláří.
Nic nenahradí sociální kontakt
Home office může do našich pracovních životů přinést celou řadu výhod. Komunikace výhradně přes Slack, Zoom a další digitální nástroje ale dokáže být vyčerpávající, protože nikdy nenahradí lehkost a kouzlo osobních setkání. V hybridním týmu naštěstí můžete neustále kombinovat výhody živého kontaktu i práce odkudkoliv.
Nezůstávejte zakrnělí mimo společnost. Domluvte se s kolegy alespoň na jednom či dvou dnech v týdnu, kdy se v kanceláři opravdu sejdete a proberete své nápady či připomínky naživo. Při společném obědě nebo polední kávičce pak můžete pohovořit i o životě mimo práci. Sociální kontakt vás může povzbudit a nabudit k lepším výkonům. Ba dokonce tak můžete navázat nová přátelství.
Změny se musí konzultovat se zaměstnanci
Hybridní práce bezpochyby představuje flexibilitu. Jenže to, že je každý zaměstnanec trochu jiný zároveň znamená, že někomu hybridní model prostě vyhovovat nemusí. Transformace na takový způsob práce ze dne na den tak není úplně ideální řešení.
Předtím, než se rozhodnete pracovní model svého týmu změnit, zeptejte se zaměstnanců a kolegů, co si o tom myslí. Můžete jim třeba k vyplnění rozeslat jednoduchý dotazník. K získání zpětné vazby od pracovníků vám mohou pomoci zaměstnanecké platformy.