Lukáš Voráček: Výběr vůně do kanceláří je nejsložitější, musí totiž vyhovovat všem
Lukáš Voráček působí již několik let ve společnosti Kalvei, která se specializuje na hygienické vybavení a komplexní provonění všech typů interiérů. Proč je podle něj provonět kancelář složitější než jiné interiéry a jak ovlivnila koronavirová pandemie jeho práci?
Vaše společnost se zabývá hygienickými doplňky a zejména profesionálním provoněním interiérů. Vysvětlil byste blíže čtenářům, proč je vůně prostředí důležitá?
Čich je jedním z našich nejaktivnějších smyslů, je spjatý s emocemi a pamětí. Dokáže oživit vzpomínky, ale zároveň ukotvit vůni spjatou s prostředím. Pro ovlivnění našich pocitů a udržení vzpomínek je ale samozřejmě ideální používat kombinaci více smyslů.
Co vás vedlo k tomu se věnovat práci, která se zabývá touto tématikou? Byla to nějaká osobní zkušenost?
Bylo to hlavně díky praktické zkušenosti. Naše společnost se ze začátku zabývala především hygienickými prostředky, ale na základě poptávky a zkušeností z hygienických veletrhů se náš sortiment začal postupně rozšiřovat.
Jak se tématika vůní promítá v prostředí kanceláří? Zabývají se společnosti tím, jakou mají v kanceláři vůni?
V rámci provonění interiérů je kancelář jedna z nejobtížnějších záležitostí. Výběr vůně musí být totiž takový, aby zaměstnanec věděl, že kancelář příjemně voní, ale zároveň by ji měl po několika minutách vypustit, aby ho nerušila při práci. Proto je vytvoření vhodného provonění kanceláře složitější. Není také důležité mít provoněný každý kout, hlavní je první dojem při vstupu do kanceláře.
Z mých vlastních zkušeností můžu říct, že kanceláře se tímto tématem zabývají čím dál více. Navíc průzkumy ukazují, že lidé tráví v kancelářích mnohem více času než dříve. Firma může nabídnout spoustu benefitů, ale pro zaměstnance je důležité, aby trávili čas v příjemném prostředí a chodili tam rádi.
Co je pro vás klíčovým faktorem při výběru dodavatelů vůní?
Nepostradatelným faktorem je samozřejmě kvalita. Dále je to spolehlivost a stabilita na trhu, protože pokud začínáme s projektováním vůně, potřebujeme pro to takzvaný hardware (přístroj produkující vůni), který zase potřebuje dlouhodobého dodavatele. A dodavatele nelze měnit jen tak. Dalším faktorem je pak nezávadnost vůně, která musí splňovat normu IFRA.
Dodáváte kromě kancelář,vaše produkty i do privátního sektoru, například do domácností? Na jaký segment se specializujete?
Jsme i maloobchod, takže dodáváme vůně i do menších prostor, jako jsou právě domácnosti. Všichni ale víme, že doma netrávíme tolik času, proto je zde velmi důležitá možnost nastavit variabilně čas, po který příslušné zařízení vůni vydává. V domácnostech většinou začíná “kritické období” až odpoledne a končí večer před spaním. Je to ale pro nás spíše okrajová záležitost, téměř 95 % hardwarů a difuzérů je pro B2B business.
Popsal byste blíže našim posluchačům, co znamená aroma marketing?
Aroma marketing je využití vůní pro ovlivnění emocí klienta, a to ve smyslu upoutat ho co největším množstvím smyslů. Abychom i pomocí dalších smyslů vytvořili tzv. full house a umocnili vzpomínky a návštěvu prostředí, hraje vůně velkou roli.
Jaké vůně jsou nejobvyklejší či jaké doporučujete do kanceláří třeba typu coworking, kde se nachází rozmanité profese a různé typy lidí?
To se nedá úplně jednoznačně určit, protože roli hraje několik aspektů. Při výběru vůně se řídíme designem prostředí, celkovou vzdušností a pocitem, jak se v daném prostoru cítíme. Vůně do kanceláří musí být uživatelsky neomezená, protože tam pracují různé skupiny lidí a ani jedna se tam nesmí cítit špatně. Je třeba vybrat tak, aby byla vůně pozitivně přijata ze strany všech klientů.
Jaká je představa vaší ideální kanceláře?
Jakožto člověk, který má rád společnost, je pro mě ideální prostředí tam, kde je dobrý kolektiv lidí, se kterými se rád bavím a dokážeme táhnout za jeden provaz. Z hlediska vizuální stránky jsou pro mě důležité přírodní materiály a světlé prostředí, které mi dávají pocit, že nejsem zavřený někde ve sklepě. A samozřejmě příjemný tón vůně.
Ovlivnila koronavirová pandemie nějak váš způsob práce?
Určitě. Vůni nelze řešit skrze virtuální prostředí. Navíc jsou pro nás návštěvy prostorů velmi důležité. Jen na základě fotek a podnětů od klientů nedokážeme určit, jak prostor vybavit a provonět. Všechno, co nabízíme, bylo pandemií ovlivněno, včetně hygienických prostředků. Museli jsme proto najít „záplatu“ v podobě potřebných anti covidových prostředku od dezinfekcí, ochranných respiračních pomůcek až po antigenní testy. Ta doba pro mě nebyla dobrá a musím říct, že z hlediska dodavatelských parametrů je pro mě současná situace dokonce horší.
Prozradíte nám své nejoblíbenější pracovní workhacky, které vám šetří čas?
Prvním workhackem je dělat jednoduché věci hned. Plánuji hodně dopředu, například se snažím vyřizovat telefonáty v autě, abych tam strávený čas co nejefektivnější využil. Pro zefektivnění práce dbám na to, abych byl vždy připravený a měl předvytvořené podklady pro mou práci (ceníky, marketingové materiály apod.).
Jak dobíjíte svou pracovní energii? Co vám pomáhá vyčistit hlavu?
Mým hlavním „dobíječem baterek“ jsou mé děti. Když přijdete domů z práce a na každé noze máte zavěšené jedno dítě, je to něco, co vás od myšlenek na práci odpoutá. Dalším dobíječem je pro mě příroda, rád rybařím. Když nemám tolik času, stačí mi se projet chvíli na motorce, kde můžu vybít přebytečnou energii. Jde hlavně o to, abych změnil prostředí, ve kterém se běžně nacházím.